تأثیر بازی های رایانه ای با محتوای متفاوت خشونت بر میزان iga ترشحی، کورتیزول بزاقی و درجه حرارت بدن
نویسندگان
چکیده
مقدمه: از آنجا که استفاده از بازیهای الکترونیکی خشونت آمیز به عنوان منبعی استرس زا بهطور گسترده در میان کودکان و بزرگسالان رواج یافته است، پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر انواع بازیهای رایانه ای با محتوای متفاوت خشونت بر سلامت دختران و پسران مقطع راهنمایی انجام شد. روش: این پژوهش مطالعهای تجربی از نوع پیش- و پسآزمون با گروه کنترل است. به این منظور 209 دانشآموز با دامنه سنی 15-12سال به روش نمونه برداری تصادفی چندمرحله ای از میان مدارس راهنمایی مناطق 22گانه شهر تهران انتخاب و به 9 گروه تقسیم شدند. 8 گروه به مدت 40 دقیقه به بازی با انواع بازیهای رایانهای درجه بندی شده از نظر محتوای خشونت (در دو سطح؛ با- و بدون موسیقی) پرداختند. درجه حرارت بدن 10 دقیقه قبل از شروع بازی و 5 دقیقه مانده به پایان بازی و کورتیزول ترشحی و iga ترشحی، 5 دقیقه بعد از بازی بهعنوان شاخصهای سلامتی آزمودنیهای گروه های آزمایشی و گروه کنترل (بدون بازی و در حالت استراحت) اندازه گیری شد. همچنین کلیه آزمودنیها به گویه های پرسشنامه شخصیت نوجوانان آیزنک پاسخ دادند. یافتهها: بازیهای رایانهای پرخشونت باعث کاهش سطح iga ترشحی، افزایش کورتیزول و افزایش درجه حرارت بدن به واسطه وارد شدن استرس حاد به بدن با توجه به سنخ شخصیتی و جنسیت شدند. نتیجهگیری: شاخصهای سلامتی یا تغییرات نوروایمونواندوکرینی آزمودنیها، متاثر از وجود یا عدم وجود موسیقی متن بازی، نوع بازی از نظر محتوای خشونت، سنخ شخصیتی و جنسیت آزمودنیها است.
منابع مشابه
تأثیر انواع بازی های رایانه ای با محتوای خشونت متفاوت بر درجه حرارت پایه بدن در نوجوانان ایرانی: اثر جنسیت و شخصیت
مطالعة حاضر به منظور بررسی تأثیر انواع بازیهای رایانهای بر درجه حرارت پایه بدن با توجه به سنخ شخصیتی و جنس در میان نوجوانان ایرانی انجام شده است. به این منظور 209 نفر از دانشآموزان مقطع اول راهنمایی شامل 108 دختر و 101پسر با میانگین سنی 12 سال و 7 ماه (دامنه سنی 15-12سال) به روش تصادفی چندمرحلهای از میان مدارس راهنمایی شهر تهران انتخاب شدند. آزمودنیها به 9 گروه شامل 1 گروه کنترل و 8 گروه آ...
متن کاملتأثیر انواع بازیهای رایانهای با محتوای خشونت متفاوت بر درجه حرارت پایه بدن در نوجوانان ایرانی: اثر جنسیت و شخصیت
مطالعة حاضر به منظور بررسی تأثیر انواع بازیهای رایانهای بر درجه حرارت پایه بدن با توجه به سنخ شخصیتی و جنس در میان نوجوانان ایرانی انجام شده است. به این منظور 209 نفر از دانشآموزان مقطع اول راهنمایی شامل 108 دختر و 101پسر با میانگین سنی 12 سال و 7 ماه (دامنه سنی 15-12سال) به روش تصادفی چندمرحلهای از میان مدارس راهنمایی شهر تهران انتخاب شدند. آزمودنیها به 9 گروه شامل 1 گروه کنترل و 8 گر...
متن کاملتأثیر یک وهله رقابت تکواندو بر سطح کورتیزول، تستوسترون و IgA بزاقی تکواندو کاران نخبه
مقدمه: پژوهشها نشان میدهد تمرینات شدید و یا طولانی میتواند بر بیوشیمیایی، هورمونی و ایمنی بدن اثرگذار باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک وهله رقابت تکواندو بر پاسخ IgA، کورتیزول و تستوسترون بزاقی تکواندو کاران لیگ برتر تکواندو ایران بود. روش: به این منظور بازیکنان 2 تیم لیگ برتر سال 88 شامل 16 ورزشکار تکواندو با میانگین سن4 24 سال، قد 7/15 3/ 179 سانتی...
متن کاملتأثیر بازی های رایانه ای با درجات مختلف خشونت روی ایمونوگلوبولین a بزاقی: اثر تعاملی جنسیت و سنخ شخصیتی
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر انواع بازی های رایانه ای بر ایمونوگلوبولین a بزاقی در نوجوانان دختر و پسر پایه اول راهنمایی انجام شدهاست. مواد و روش ها: این پژوهش، یک مطالعه از نوع تجربی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. به این منظور 209 نفر از دانش آموزان، شامل 108 دختر و 101 پسر با میانگین سنی 12 سال و 7 ماه (دامنه سنی 15 – 12سال) به روش خوشه ای تصادفی از میان مدارس راهنمایی مناط...
متن کاملتاثیر وهله های تکراری تمرین ژیمناستیک در یک روز بر پاسخ IgA و کورتیزول بزاقی
Background and purpose: The purpose of this study was to investigate the effects of single and repeated bouts of gymnastic training on salivary IgA and cortisol, in elite boy’s gymnasts. Materials and methods: Twenty boys with mean age of 10 ± 0.8 years, height 145 ± 9 cm , weight 37 ±8 kg and body fat percent 14.2 ± 6(meam ± SE) in Ghaemshahr Club in 2007, performed the select and c...
متن کاملبازی های رایانه ای و خشونت
یکی از مهم ترین پدیده های سرگرم کننده در سالیان اخیر، بازی های رایانه ای هستند که با سرعتی روزافزون جای خود را در میان کودکان و نوجوانان باز کرده اند و با بهره گیری از فناوری های نوین، هر روز بیش از پیش با زندگی کاربران عجین شده اند. مهم ترین نکته مورد بحث در مورد این بازی ها، محتوای خشونت آمیز آنهاست که می تواند کاربران را به نحو عمیقی تحت تأثیر قرار دهد و بازتاب های بیرونی ناهنجاری را موجب شو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
علوم رفتاریجلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱-۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023